August 05, 2005

Bruichladdich in good hands



Since Allied Domecq was sold, I feel somehow worried about its brand portfolio. Especially, about the Single Malt whiskies. Are they in good hands now? Or their days are numbered? We shall see. But there are some examples, which show how multinational spirit companies are thinking about Single Malt distilleries. For example, Bruichladdich. The distillery was built in 1881 by the Harvey family. At that time it was a state-of-the-art distillery, and some of the original equipments are still in use. Like other distilleries, Bruichladdich also went through some ownership changes in the past couple of decades. Jim Beam Brands (the spirit division of Fortune Brands) was the last multinational owner, which left the distillery closed and idle. They simply didn't want to invest in reconstruction, and so were likely to leave the equipments moulder until those were broken up for scrap. Fortunately, the very passionate Mark Reynier succeeded to buy Bruichladdich after 8 years (!) of negotiations. So Jim Beam Brands could collect its 11.5 million euro for doing nothing for long years. After hard work of re-building the distillery, it was re-opened in May, 2001. Now it is in good shape and under control, saved for the future, and producing fine Islay whiskies for generations, again. But what Jim Beam Brands did with the money? Well, they bought out Laphroaig, the most popular Islay whisky, from the former Allied Domecq portfolio. Now, we can just hope that the company's approach to Single Malt distilleries changed in the past couple of years. We hope that buying Laphroaig is not about milking the brand, but also re-invest behind.

Mióta az Allied Domecq eladásra került, kicsit aggódom a márka-portfóliójáért. Különösen a single malt whiskykért. Vajon jó kezekbe kerültek vagy napjaik meg vannak számlálva? Meglátjuk. Mindenesetre van néhány példa, ami megmutatja, hogyan gondolkodnak a multinacionális szeszipari vállalatok a single malt whiskykről. Itt van például a Bruichladdich története. A lepárlót 1881-ben építette a Harvey család. Akkoriban a legmodernebbnek számított, néhány berendezése a mai napig üzemel. Mint annyi más lepárló, a Bruichladdich is számtalan tulajdonosváltáson ment keresztül az elmúlt néhány évtizedben. Utolsó - multinacionális - tulajdonosa a Jim Beam Brands vállalat (a Fortune Brands szeszipari divíziója) volt, aki a lepárlóüzemet bezárta és magára hagyta. Egyszerűen nem akartak pénzt invesztálni a felújításba, így valószínűleg hagyták volna, hogy a berendezések tönkre menjenek és hulladékként végezzék. Szerencsére a rendkívül lelkes Mark Reynier-nek sikerült 8 év (!) kemény tárgyalás után megvásárolni a Bruichladdich lepárlóüzemet. Így a Jim Beam Brands zsebre tehette a 11,5 millió euro vételárat, a sok éves semmittevés eredményét. A felújítási munkák után, 2001. májusában indult újra a lepárló. Így most már rendben vannak a berendezések és jó kezekben van a cég, megmentve ezáltal e remek whiskyket a jövő generációk számára is. De mit csinált a Jim Beam Brands a pénzzel? Nos, kivásárolta a Laphroaig-ot, a legnépszerűbb Islay whiskyt, az Allied Domecq portfólióból. Csak remélhetjük, hogy a vállalat single malt whiskykhez való hozzáállása jelentősen megváltozott az elmúlt néhány évben. Reméljük a Laphroaig megvásárlásának célja nem a márka teljes kiszipolyozása, hanem hajlandó lesz a vállalat a lepárlóüzembe és márkaépítésbe pénzt is invesztálni.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home