June 30, 2005

Transparent Scotch - are you kidding?



Well, I've just found this ad in a fancy UK bar magazin. I'm not sure whether we have to take it seriously. J&B -6 blended Scotch 40% abv, well that's okay. Blended from a selection of Speyside malt and grain whiskies, smooth, fresh and subtle with vanilla sweetness and fruity tones, well that's still okay. But it's transparent, and that makes it strange. The first question comes into my mind is whether it is aged or not. I know that young/new whisky is transparent right after the distillation. How could they mature any Scotch for 3 years in oak barrels without having any colour at the end of the process? (I hope there's no chemistry behind) If someone knows th secret, please share it! Anyway, maybe I'm too conservative (which I'm definitely not), but I like whisky with the usual goldish colour. I remember how big Crystal Pepsi fell couple of years ago. Let's see how J&B -6 will be received by whisky fans around the globe.

Nos, ezt a remek hirdetést épp most találtam egy divatos angol bár-magazinban. Nem vagyok benne biztos, hogy komolyan kell vennünk. J&B -6 blended Scotch whisky 40% vol, ez eddig okay. Válogatott Speyside maláta és gabona whiskyk házasításával készül, lágy, friss, finom íz némi vanília édességével és gyümölcsös hatásokkal, még ez is rendben van. De ez a whisky átlátszó, és ettől vhogy egész furcsa. Az első kérdés, ami eszembe ötlik, hogy vajon érlelték-e avagy sem. Azt tudom, hogy az egészen "friss/új" whisky még teljesen áttetsző közvetlenül a lepárlás után. Hogyan érlelték ezt a skót whiskyt 3 évig tölgyfa hordókban úgy, hogy a végére is ilyen átlátszó maradt? (Remélem nem kémiai úton) Ha valaki tudja a titkot, kérem ossza meg velem! Lehet, hogy csak én vagyok túl konzervatív (ami egészen biztos nem vagyok), de én a whiskyt azzal a szokásos arany színével szeretem. Emlékszem mekkorát bukott az átlátszó Crystal Pepsi pár évvel ezelőtt. Várjunk hát, és kiderül hogyan fogadja ezt az újdonságot a világ whisky-értő közönsége.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home